Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

Digitalisering en data. Het nieuwe goud van de technische groothandel

Slimme koelkasten, slimme meters en smartphones. “Slimme” elektronica zijn niet meer weg te denken uit onze levens. Dit betekent voor de technische groothandels niet alleen een stijgende vraag in nieuwe producten, maar ook hun eigen werkwijze vraagt om een digitale transformatie. Hoe navigeren deze groothandels door het complexe web van digitalisering en data?

Digitaal met een menselijke touch

Wanneer je denkt aan de technische wereld, poppen beelden van machines, bedrading en technische schema's vaak op. Maar achter deze fysieke onderdelen schuilt een digitale ruggengraat die steeds belangrijker wordt. Walter van Leeuwen van Solar merkt bijvoorbeeld op dat 60% van hun klanten haar bestellingen online plaatst. Een cijfer dat tien jaar geleden ondenkbaar zou zijn geweest.

De uitdaging ligt in het ontwikkelen van een effectieve online strategie, vooral voor bedrijven met traditionele wortels. Technische Unie, onder leiding van Remco Tolsma, heeft hierin een unieke benadering. “Onze benchmark is niet de webshop van een concurrent, maar echt de beste B2C online omgeving die er is. Maar ook wat onze vestigingen betreft, kijken we naar de top retailers, supermarkten of bijvoorbeeld een decathlon. Wij laten ons zo echt inspireren.”

Dit laat de ontwikkeling van technische groothandels naar een toekomstgerichte, klantvriendelijke omgeving goed zien.

Toch blijft, ondanks deze digitale revolutie, het belang van menselijk contact onveranderd. Zoals Judith Lub van Schuurman Groep aangeeft, is er ondanks de trends in digitalisering nog steeds een sterke nadruk op persoonlijke relaties met klanten. “De systemen zijn er om mensen te helpen. Klanten weten soms niet precies wat ze nodig hebben, zelfs als ze denken van wel. Onze ervaren technische engineers begrijpen wat de klant écht bedoelt, zelfs als ze iets anders zeggen.”

Maar hoe ziet die digitalisering er dan in de praktijk uit, zonder de menselijkheid te verliezen?

Onze benchmark is niet de webshop van een concurrent, maar echt de beste B2C online omgeving die er is. Maar ook wat onze vestigingen betreft, kijken we naar de top retailers, supermarkten of bijvoorbeeld een decathlon. Wij laten ons zo echt inspireren.
Remco Tolsma
Vice President Marketing & E-business

Praktische digitalisering: Tools en Innovatie

Digitalisering heeft de manier waarop de technische groothandels werken en communiceren met hun klanten volledig veranderd. Technische Unie, zoals Remco Tolsma aangeeft, is al 'digital first' en biedt online tools om zowel zichzelf als hun klanten te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan de laadpalen keuzehulp of de warmtebehoefte vermogens calculator. De verschuiving naar digitale platforms heeft de efficiëntie verhoogd, de kosten verlaagd en heeft de deur geopend voor innovaties die voorheen onmogelijk waren.

Neem George Rietbergen van Oosterberg, die spreekt over het mogelijke gebruik van een Google-bril voor technische assistentie op afstand. Om je klant op deze wijze te ondersteunen is echt een nieuwe manier van samenwerken. Dit soort technologische vooruitgang stelt bedrijven in staat om hun klanten op afstand te ondersteunen, wat resulteert in snellere oplossingen, een verhoogde klanttevredenheid.

En vergeet de invloed van robotica en Artificial Intelligence niet. In de technische groothandels zie je de ontwikkeling van robotica heel duidelijk terug in de warehouses. “Alle kleine spulletjes zoals lampjes, stekkers, kabels, komt allemaal uit een gerobotiseerd magazijn.” Aldus Walter van Leeuwen van Solar. Hij schetst een bijna futuristische wereld waar we tot op heden nog weinig zicht op hadden. Dit illustreert heel duidelijk dat het traditionele magazijn van de groothandel, plaats maakt voor een technisch veel spannendere omgeving.

Ook de komst van ChatGPT heeft de sector voorgoed doen veranderen. De klant kan nu zelf makkelijk de technische omschrijvingen van bepaalde producten opzoeken. Ook kan ChatGPT vergelijkingen maken tussen verschillende producten van de verschillende fabrikanten. Aan de groothandels de taak om hun klanten hier zo goed mogelijk in te begeleiden en niet achter te blijven in deze ontwikkeling.

No items found.

Excelleren en samenwerken met data

Technische groothandels excelleren boven alles in hun logistieke processen, en een sleutelfactor hierin is de effectieve inzet van data. Anne-Jaap Deinum van Fedet verwoordt het helder: “De kracht van groothandels ligt in hun vermogen om producten efficiënt te verzamelen en te leveren. Dit wordt mogelijk gemaakt door gedetailleerde product-, commerciële en logistieke data, met zelfs tot op de centimeter nauwkeurige afmetingen van verpakkingen.”

Door die data slim te gebruiken, kunnen de technische groothandels steeds sneller en beter hun klanten bedienen. En terwijl de individuele groothandels hun eigen unieke benaderingen van digitalisering hebben, is er een bijzondere samenwerking binnen de sector om gezamenlijk de voordelen van technologie te benutten.

Een illustratief voorbeeld van deze sectorale samenwerking op het gebied van data is 2BA. De organisatie beheert een uniform artikelbestand voor diverse sectoren, waarbij de installatiebranche momenteel domineert. Op deze manier heeft iedereen in de sector toegang tot dezelfde productdata en kunnen er keuzes gemaakt worden die bijdragen aan de duurzame, logistieke of slimme bedrijfsvoering.

De kracht van groothandels ligt in hun vermogen om producten efficiënt te verzamelen en te leveren. Dit wordt mogelijk gemaakt door gedetailleerde product-, commerciële en logistieke data, met zelfs tot op de centimeter nauwkeurige afmetingen van verpakkingen.
Anne-Jaap Deinum
Directeur Fedet

Met de groei van data realiseren bedrijven zich het belang van investeren in databeheer en -analyse. Rob van Veen van Rexel onderstreept dit: “E-commerce is essentieel geworden. Dit betekent dat we onze webshop moeten verrijken met milieudata.” Dit benadrukt dat data-analyse verder gaat dan alleen financiële aspecten; het heeft ook betrekking op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De technische groothandel bevindt zich nog steeds midden in de digitale revolutie. De sector draait op volle toeren om de ontwikkeling vorm te geven en bij te houden. En terwijl de branche zich blijft aanpassen aan de nieuwe realiteit, is één ding zeker: de toekomst van de technische groothandel is zowel digitaal als menselijk. Het zal een wereld zijn waarin technologie en menselijke interactie hand in hand gaan, elkaar aanvullen en versterken.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.