Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht
29/4/24
ATR Engineering over itsme: "Korte levertijden voor componenten en beslissingen"
Ketensamenwerking
Snel kunnen schakelen is cruciaal voor het succes van industriële automatiseringsprojecten. Dat betreft niet alleen het leveren van componenten, maar ook het nemen van beslissingen. Korte lijntjes zijn dan belangrijk. Die waren er in het project voor de besturing van een waslijn voor plastic PET-snippers, waarin ATR Engineering en itsme intensief samenwerkten. “De meerwaarde van onze samenwerking is dat we enorm snel op klantvragen kunnen anticiperen.”

Met tien jaar ervaring in industriële automatisering op zak begon Adrie van Triest in 2019 zijn eigen onderneming. ATR Engineering in Berkel-Enschot legt zich met een brede aanpak toe op hardware en software engineering. “Ons specialisme is het aanbieden van totaaloplossingen voor industriële automatisering waarbij het ontwerpen van PLC-besturingen centraal staat. Wij gaan met een klant in gesprek over openstaande automatiseringsvraagstukken en vooraf bepalen we samen de eisen en wensen voor een project. Ook bieden we flexibele ondersteuning bij projecten of inbedrijfstellingen.”

ATR Engineering is een klein bedrijf met op dit moment vier engineers van verschillende disciplines in dienst. Daaromheen zit een vaste ‘flexibele schil’ van engineers en monteurs om de piekmomenten op te vangen.

De zekerheid van voorraad

ATR Engineering werkt met itsme samen voor de levering van componenten en kennis, zoals in het project voor een waslijn voor plastic PET-snippers (flakes). De opdrachtgever scheidt verschillende soorten plastic, waaronder polyethyleentereftalaat (PET), bekend van de flesjes water en frisdrank. Voor recycling wordt het plastic onder meer vermalen, versneden en koud gewassen. Tot slot dienen de flakes nog warm te worden gewassen, vertelt Van Triest. “Aan de PET-deeltjes zitten lijmresten die in het proces van deze warme waslijn moeten loslaten.” Een Duitse machinebouwer werd ingeschakeld voor de realisatie van de complete lijn, inclusief bouw van de besturingskasten. Dat laatste liep echter vast op te lange levertijden, reden waarom de klant een aanvraag in de markt zette.


“Ik had al eerder contact gezocht met itsme, omdat ik hen heel hoog heb zitten wat betreft technische kennis”

Meteen begon Van Triest samen met itsme een eerste ontwerp en een budget op te stellen. “Dankzij dit snelle schakelen in de offertefase is de opdracht aan ons gegund, mede omdat wij een scherpe prijs konden neerzetten. Samen met itsme hebben we bepaald welke merken we hiervoor konden gebruiken, om te zorgen dat levertijden geen probleem zouden zijn. Voor de frequentieregelaars kwamen we terecht bij Danfoss. Zij staan bekend om hun leverbetrouwbaarheid en dat was voor ons enorm belangrijk. Bovendien verliep het contact met hen via itsme heel soepel.”

Thijs Hanssen, technisch salesengineer bij itsme, vult aan: “De afspraak met ATR was dat de componenten niet uit voorraad hoefden te worden geleverd. Maar op het moment dat de levertijd een probleem dreigde te worden, zouden we het wel kunnen oplossen uit onze voorraad. Dat zou dan een iets hoger gespecificeerde component van dat platform zijn die voor dit project niet per se noodzakelijk was. Die kostte iets meer, maar de doorlooptijd van het project zou zo gewaarborgd blijven.”

Het beste van drie werelden

Van Triest: “Ik had al eerder contact gezocht met itsme omdat ik hen heel hoog heb zitten wat betreft technische kennis. Stel dat wij als system integrator er in een project een keer niet uitkomen, dan weet ik zeker dat we bij hen een heel goed vangnet hebben. Dat is enorm waardevol voor een klein bedrijf als het onze.” Hanssen: “Het gaat ook om de breedte aan componenten die wij leveren. Aan dit project hebben we tevens de Siemens-PLC’s, de brains van de installatie, bijgedragen. Danfoss en Siemens, dat praat goed met elkaar, maar de componenten moeten natuurlijk wel aan elkaar worden gekoppeld – ook daar hebben wij de kennis van.”

“Een goed vangnet is enorm waardevol voor een klein bedrijf als het onze”

Inmiddels zijn de besturingskasten gebouwd. Daarvoor schakelde ATR een kastenbouwer in, verklaart Van Triest. “Wij kennen onze eigen sterktes en zwaktes, voor kastenbouw hebben we te weinig kennis en capaciteit. Daarbij kwam het goed uit dat zij ook bekend waren met itsme.” Vanuit de technisch dienstverlener verzorgde Elvira Edelenbosch de leveringen. “ATR bestelde de tijdkritische onderdelen, de PLC’s en de frequentieregelaars, bij ons. De kastenbouwer regelde rechtstreeks de levering door itsme van de minder kritische onderdelen voor de kasten.” Van Triest: “Met hun brede ervaring en netwerk kunnen kastenbouwers snel schakelen. Als er wijzigingen nodig zijn, komen zij snel met een voorstel. Dat verwerken wij in de ‘as built’-tekening, zodat we uiteindelijk een gedegen pakket hebben dat aan de klantspecificaties voldoet, binnen de kostenmarge ligt en ook nog eens op tijd kan worden opgeleverd. Zo hebben we het beste van drie werelden.”

Snel anticiperen en ver vooruitkijken

De samenwerking bevalt Van Triest uitstekend. “Er waren korte lijntjes met de kastenbouwer, itsme en Danfoss. Het snel kunnen schakelen met partijen die enorm veel expertise hebben, heeft z’n vruchten afgeworpen in dit project.” Omgekeerd ervaart itsme de relatie eveneens als prettig, zegt Edelenbosch. “Bij zo’n kleine partij heb je meteen de juiste contactpersoon te pakken. ATR weet ook hoe ze componentenlijsten moeten aanleveren.” Hanssen vult aan: “Het verschil met een groter bedrijf is dat we bij ATR met Adrie meteen de directeur-eigenaar te pakken hebben. Zodra hij alle informatie heeft gekregen, onder meer van ons, kan hij direct beslissingen nemen.” Van Triest: “De meerwaarde van onze samenwerking met itsme is dat we enorm snel op klantvragen kunnen anticiperen. Dat krijg ik van onze klanten te horen, absoluut. Als wij met een kennisvraag ergens naar toe moeten, staat itsme bovenaan ons lijstje.”

De connectie is ook voor de lange termijn belangrijk, zegt Hanssen tot slot. “Voor de merken die wij voeren kunnen we vijf jaar vooruitkijken. We weten welke nieuwe technologieën eraan komen en welke productgroepen vervangen gaan worden. Voor een project dat over drie maanden moet worden opgeleverd, is dat niet belangrijk. Maar als een project pas over twee of drie jaar gaat spelen, is het interessant om te weten wat over vijf jaar actueel is, zodat je er nu al rekening mee kunt houden. Daar informeren we klanten over, via al onze kanalen. We geven er ook trainingen over.”

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.