Het komt, aldus Robin, regelmatig voor dat een servicemonteur kiest voor nachtlevering. “Als er voor 17.30 uur wordt besteld, levert Technische Unie de artikelen dezelfde nacht nog in de servicebus van onze monteur.”
“Leveren bij de monteur aan huis is mogelijk, aangezien de bestelling met een bestelbus wordt gebracht en er geluidsarm wordt gelost. Hierdoor worden de grenzen van de geluidshinderwet niet overschreden. Om die reden is deze vorm geschikt voor handzame pakketten tot een gewicht van 30 kilo,” legt Roland van den Broek, vertegenwoordiger bij Technische Unie uit.
De divisie Refrigeration & Heating Solutions van Equans is actief in meerdere markten: van land- en tuinbouw tot voedselverwerking. Robin: “We hebben installatiemonteurs en servicemonteurs. De werkzaamheden van de installatiemonteurs zijn vaak klussen van meerdere weken. Dan heb je over het algemeen wat meer de tijd om materiaal op te halen. Wanneer er iets kapotgaat bij een installatie, sturen we een servicemonteur. Daar is bijna altijd haast bij geboden. Zeker bij bijvoorbeeld voedselverwerkende bedrijven. Daar wil je geen koeling die uitvalt. De monteur moet dus zo snel mogelijk aan de slag kunnen. Nachtlevering helpt enorm om snelheid in het proces te houden.”
Concrete voorbeelden waarbij nachtlevering een uitkomst was, zijn er genoeg, vertelt Robin. “Bijvoorbeeld bij een monteur die ’s middags naar een storing gaat. In de schakelkast is het schakelmateriaal doorgebrand. Een dergelijke schakelkast heeft hij niet in zijn serviceauto liggen. Met het materiaal dat hij wel bij zich heeft, kan hij een noodreparatie doen. Om alles weer helemaal te herstellen en goed te laten draaien, bestelt hij het materiaal bij Technische Unie, laat het bezorgen met de nachtlevering en zo kan hij het de volgende dag inbouwen. Voor onze klant is het ontzettend waardevol dat een dergelijke storing binnen 24 uur is opgelost.”
In het verleden had Equans Refrigeration & Heating Solutions meerdere vestigingen in Nederland met een eigen magazijn. Robin: “Monteurs kwamen toen naar het magazijn om spullen op te halen. Het aantal magazijnen is de afgelopen jaren teruggebracht naar één centraal magazijn.” Daarmee is Equans Refrigeration & Heating Solutions het leveren en opslaan van materialen efficiënter gaan inrichten.
“We zochten een manier om de materialen bij onze mensen te krijgen zonder dat ze daarvoor in de ochtend eerst naar de zaak of naar een Technische Unie vestiging moesten rijden. Bij storingen is haast geboden. Elke extra handeling die je uitvoert kost tijd en dus ook geld. Nachtlevering in de serviceauto is hiervoor een goede oplossing waarmee de monteurs geen tijd verliezen met zelf hun materialen halen. Daarmee kunnen ze onze klanten sneller helpen.”
“Het gebeurt hier dagelijks dat een monteur ons een bestelling mailt en aangeeft het materiaal de volgende dag nodig te hebben. We bestellen het elektrotechnische materiaal graag bij Technische Unie, want dan weet je dat je het de dag erna hebt. Het is een betrouwbare partner. Daar hechten we veel waarde aan,” gaat Robin verder. Gaat er dan ook wel eens wat mis? Robin: “Ja, heel soms gebeurt dat. Bijvoorbeeld als de servicebus niet op de afgesproken plek staat. Of de monteur vertrekt eerder dan 7.00 uur.”
Roland legt uit: “Bestellingen worden uiterlijk 7.00 uur ’s ochtends in de auto geleverd. Het kan dus gebeuren dat als een monteur bijvoorbeeld om 6.00 uur wil beginnen, dat het materiaal er nog niet is.” Evengoed is Robin dik tevreden over de dienst. “Het verloopt zo goed als naadloos. En het is en blijft mensenwerk, dat moeten we niet vergeten. We zijn er hartstikke blij mee.”
Meer berichten over dit onderwerp vind je hieronder. Je kunt natuurlijk ook alle artikelen bekijken en zelf een selectie maken.