Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht
15/4/24
Groei, efficiëntie en helder licht voor ‘paneelbouwer-plus’
Ketensamenwerking
Paneelbouwer PM Elektro groeide flink, verhuisde naar een groter pand en optimaliseerde meteen de interne materiaallogistiek. Groothandel itsme maakte daarvoor een kosten-batenanalyse en implementeerde een 2BIN-systeem. Sinds kort beheert het de grijpvoorraad in het magazijn van PM Elektro. Voor de verlichting op de nieuwe werkvloer verzorgde itsme ook het advies en de installatie. “‘Zo, wat een licht’, roepen mensen die in de werkplaats komen.”

PM Elektro in Middelburg bouwt panelen voor besturingen en energieverdelers. “Wij werken voor uiteenlopende markten: van machinebouw en industrie tot de maritieme sector”, vertelt mede-eigenaar Martijn Nieuwenhuize. “Het maakt niet uit waarvoor, we hebben voor elke markt kennis van relevante normeringen en specificaties. We zijn een merkonafhankelijke paneelbouwer die alleen A-kwaliteit componenten toepast. In 2017 heb ik het bedrijf samen met mijn compagnon Peter But overgenomen. Sindsdien zijn we gegroeid van acht naar 23 vaste medewerkers en vijf tot tien mensen flexibele schil. Wij ontwerpen en engineeren de panelen en bouwen ze. We zijn geen installateur, maar desgewenst plaatsen we ze ook, want wij willen een paneelbouwer-plus zijn.”

Naleveringen ter plaatse inbouwen

itsme levert het grootste deel van de elektrocomponenten. Nieuwenhuize: “Onze relatie is gegrond op onderling vertrouwen en een goede communicatie. We kunnen hen altijd bellen, bijvoorbeeld als we voor een grote offerte hulp nodig hebben bij de berekeningen. Dan sturen we hen de complete materialenlijst en komt er na één of twee dagen een prijs uitgerold die we zo kunnen opnemen in onze calculatie. Daar is itsme uniek in; geen andere leverancier doet dit. Dat is hun toegevoegde waarde.”

Accountmanager Arno Capelle van itsme legt uit: “PM Elektro krijgt van haar klanten veel aanvragen in allerlei formaten, soms onaanpasbaar en haast onleesbaar. Wij kunnen daar toch wat mee en hebben in ons ERP-systeem een applicatie om grote aantallen data om te zetten in offertes.”

Berekenen is één ding, kunnen leveren is een ander verhaal. “Wij hebben altijd wel componenten op nalevering staan”, zegt Nieuwenhuize. “Panelen die bijna klaar zijn, plaatsen we daarom alvast bij de klant. Dan zijn ze bij ons weg van de vloer en kunnen bij de klant al aansluitingen worden gemaakt. Wordt het laatste automaatje of relais geleverd, dan komt één van onze buitendienstmonteurs dat ter plaatse nog inbouwen. Deze naleveringen druppelen via itsme binnen. Zij kunnen daar weinig aan doen en wij ook niet. Belangrijk is alleen dat we de klanten goed op de hoogte houden. We doen wekelijks een belrondje naar klanten waar naleveringen openstaan. Zolang je ze informeert, kunnen ze er wel begrip voor opbrengen. Als de klant er zelf achteraan moet bellen, krijg je vervelende gesprekken. Dit kan alleen doordat itsme ons informeert en dat waarderen wij. We ontvangen van itsme regelmatig een overzicht van onze bestellingen met openstaande posities en datum van verwachte levering.”

Zwaardere energieverdelers

Vanwege haar groei is PM Elektro vorig jaar verhuisd. De ruimte op de werkvloer is nu verdrievoudigd naar 1.000 m2. Een uitgelezen kans om de interne logistiek te optimaliseren, te beginnen bij de grijpvoorraad, die 20% van het bestelvolume bij itsme betreft. Nieuwenhuize: “In ons oude magazijn hadden we geen overzicht. Omdat we er niet meer van kunnen uitgaan dat onze leveranciers alles op voorraad hebben liggen, moeten we zelf onze voorraad op orde houden.” Daarom ging PM Elektro op advies van itsme over naar een 2BIN-systeem. Marga van Ligten, consultant bij itsme Connected Business, licht toe: “We hebben vooraf een kosten-batenanalyse gemaakt. Veel materiaal in de grijpvoorraad bleek handmatig te worden besteld; daar was zeker kostenbesparing mogelijk. Samen hebben we een artikelbestand opgesteld, met nu 800 artikelen. Die zijn geplaatst in bakken en voorzien van een barcode-etiket. Sinds kort komen wij regelmatig langs om te scannen en de voorraad aan te vullen.”

De overige 80% materialen bestelt PM Elektro per project. Een jaar geleden is itsme begonnen met aanlevering in kunststof ruilkratten, onder meer om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal terug te dringen. Capelle: “We zijn nu in gesprek over hoe we het vervolgens van goederenontvangst zo efficiënt mogelijk naar de monteur bij de kast krijgen.” Nieuwenhuize: “Dit is weer een stukje toegevoegde waarde van itsme. Wij zijn de hele dag bezig met het optimaliseren van dit bedrijf. Dan is het fijn om daarover met itsme te kunnen sparren. Zij bedenken iets, of wij, en dan gaan we om tafel om het spits te krijgen.”

Nu PM Elektro haar huisvesting en interne logistiek op orde heeft, is het klaar voor verdere groei. Ambities zijn er volop, verzekert Nieuwenhuize. “Wij willen met energieverdelers bijdragen aan de energietransitie. Ooit zijn we gestart met kleine energieverdelers, maar we hebben onze mogelijkheden enorm uitgebreid. We voeren verschillende merken en hebben product licenties binnengehaald voor het bouwen van grotere en zwaardere energieverdelers. Onze licenties lopen nu tot 6.300 A, voor merken als ABB, Hager, Halyester, Schneider Electric en Siemens.” Capelle: “Met die merken heeft itsme uitgebreide afspraken over logistiek en andere onderwerpen. Een belangrijke ontwikkeling is verder dat de wet- en regelgeving steeds meer voorschrijft dat gebruikers aan energiemonitoring moeten doen.” Nieuwenhuize: “De afgelopen jaren zijn energieverdelers inderdaad complexer geworden, onder meer vanwege die energiemonitoring. Er zit daardoor nu een behoorlijk stuk besturing in. Wij kunnen goed mee in die technische ontwikkelingen en zitten er scherp bovenop.”

Goede verlichting

Belangrijk voor de nieuwe werkplaats was ook de verlichting, vertelt Nieuwenhuize tot slot. “Monteurs moeten voldoende licht hebben bij hun werk en goed in de kast kunnen kijken, zonder dat er schaduwen zijn. Ook moeten de monteurs de tekeningen op papier duidelijk kunnen lezen en dan moet het licht niet te fel zijn of een rotkleur hebben. Wij zijn hierin geen specialisten en moesten dus deskundig worden geadviseerd. Dan kom je automatisch weer uit bij itsme. Zij zijn gaan kijken en meten, hebben een lichtplan gemaakt en lichtsterkteberekeningen gemaakt.” Het leidde tot een voorstel van itsme Lighting Technology voor LED armaturen van Luminaid die 500 lux op de grond geven. Dat is uitgevoerd en het resulterende lichtbeeld is positief ontvangen. “Alle mensen die hier nieuw in de werkplaats komen, roepen er iets over: ‘Zo, wat een licht’. Dat is gaaf. De verlichting hebben we samen met itsme gelijk goed aangepakt; daar ben ik heel blij mee.”

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.