Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht
8/1/24
Snel aan te sluiten laadpalen voor Burgers’ Zoo
tips
duurzaamheid
Meteen klaar voor gebruik Op de parkeerplaats van een dierentuin waar dagelijks grote groepen bezoekers komen, kan het een uitdaging zijn om een groot aantal laadpalen te plaatsen. Toch draaiden installateur Niek Maessen en Raymond Deurloo van DIC Laadsystemen er hun hand niet voor om. Hun geheim? Goede samenwerking en snel installeerbare, betrouwbare laadpalen met een praktisch betaalsysteem.

Niek Maessen is een van de vaste installateurs bij Burgers’ Zoo in Arnhem. Toen Niek de vraag kreeg of hij de parkeerplaats van laadpalen kon voorzien, wilde hij dat natuurlijk graag doen. Via Oosterberg kwam hij uit bij DIC Laadsystemen in Borne. “Burgers’ Zoo wil graag zo lokaal mogelijk inkopen en ik had meteen een goed gevoel bij de laadpalen die DIC aanbiedt”, geeft Niek Maessen aan. “Ze zijn stevig, hebben body en een solide uitstraling. Voordat we de palen hebben gekocht, ben ik langsgegaan bij de fabriek van DIC in Borne. Daar had ik rechtstreeks contact met eigenaar Raymond Deurloo. Hij kon al mijn vragen over de laadpalen en de bijbehorende software beantwoorden en gaf aan dat hij altijd bereikbaar is als ik nog meer wilde weten. Dat gaf vertrouwen.”

Goede keuze

In eerste instantie bestelde Niek Maessen twaalf laadpalen, later kwamen er nog twaalf bij. “Het zijn dubbelzijdige laadpalen, dus in totaal kunnen er achtenveertig auto’s tegelijk worden opgeladen”, legt hij uit. “Daar was een flinke voedingskabel voor nodig, maar het leggen van die kabel was eigenlijk de enige uitdaging. Het was natuurlijk belangrijk dat de laadpalen op tijd, dat wil zeggen vóór het hoogseizoen, zouden worden geleverd en geïnstalleerd.
Ook dat is gelukt. Bovendien is de ondersteuning van DIC Laadsystemen heel goed: als er iets is, krijg ik direct antwoord. En ook Oosterberg helpt en denkt mee als we een vraag hebben, dat werkt heel fijn. Het hoogseizoen is achter de rug, we zien een flinke stijging van het gebruik van de laadpalen en alles verloopt probleemloos. We zijn erg blij met de keuze die we hebben gemaakt.”

Vooraf ingesteld en gekoppeld

Raymond Deurloo is blij dat Niek Maessen zo tevreden is. “Daar doen we het voor. Service en kwaliteit staan bij ons echt bovenaan. Daarmee onderscheiden we ons van de grote spelers in deze markt. We hebben zeven fulltime medewerkers met wie je persoonlijk contact hebt. We zijn altijd bereikbaar om vragen te beantwoorden en uit te leggen waar je bij het aansluiten rekening mee moet houden. Mijn eerste vraag is altijd: heb je genoeg vermogen voor het aantal laadpalen dat je wilt plaatsen? Kan iets niet, dan zeggen we dat eerlijk. We verkopen liever geen laadpaal dan dat de installateur er later problemen mee krijgt. Ook stellen wij de laadpalen in de fabriek al naar wens in en koppelen ze onderling, zodat de installateur ze alleen nog maar hoeft aan te sluiten. De laadpalen werken meteen. Zelf op locatie prutsen met een laptop en software is dus niet nodig. Bovendien komen storingen in het systeem nauwelijks voor.”

Efficiënter werken

Volgens Gerben Groothedde, binnendienstcoördinator bij Oosterberg in Ede, is DIC Laadsystemen een fijne samenwerkingspartner, die de installateur zoveel mogelijk ontzorgt. “Dat is ideaal, want hoe minder tijd de installateur kwijt is op de bouwplaats, hoe efficiënter hij kan werken. En dat is in deze tijden van personeelskrapte geen overbodige luxe. Bovendien zijn de laadpalen van DIC op maat te maken bijvoorbeeld in de kleur die je wenst, of met een logo erop. Ook zijn ze voorzien van een GSM-modem dat automatisch in contact staat met DIC. Vanuit DIC kan er dus altijd op afstand worden bekeken of de instellingen juist zijn en waar eventueel een probleem zit. Ook dat maakt het een mooi, praktisch product, dat we graag verkopen.”

Laadpaal inclusief praktisch betaalsysteem

De laadpalen van DIC komen naar wens inclusief een betaalsysteem. Dit houdt in dat ook autobezitters zónder laadpas of app hun auto kunnen opladen en betalen. “Dat is makkelijk voor mensen die hun laadpas zijn vergeten of verloren, maar ook voor bijvoorbeeld buitenlandse toeristen die geen laadpas hebben”, legt Raymond Deurloo uit. “Je steekt de stekker erin, scant de QR-code van de laadpaal en je kunt meteen betalen via je credit card of iDeal. Voor dit systeem hoef je als installateur geen externe partij te benaderen: je houdt alles in één hand.”

Tip van Niek

Heeft Niek Maessen nog een tip voor installateurs die ook aan de slag willen met laadpalen? “Zoek een systeem dat loadbalancing heeft, liefst dynamisch. Zo kun je het vermogen eerlijk over de laadpalen verdelen, of bepaalde auto’s prioriteit geven. Bovendien heb je zo de mogelijkheid om het aantal laadpalen in de toekomst uit te breiden. Zeker in combinatie met een warmtepomp loop je gauw tegen de grens van het vermogen aan.”

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.