Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht
29/7/24
Het opleidingsprogramma van: Technische Unie
tips
In de serie: Het opleidingsprogramma van… spreken we de verschillende technische groothandels over hoe ze zich positioneren in de wereld van leren en ontwikkelen. Wat drijft ze, hoe richten ze hun aanbod in en voor wie doen ze dat? Deze maand in de spotlights: Technische Unie.

Maak het mogelijk bij Technische Unie

Technische Unie (TU) is met haar 2.150 medewerkers een grote speler in de technische sector. Zij begeeft zich in een uitdagende markt en steeds veranderende wereld. Dat vraagt om een mindset van aanpassen en continu leren voor alle medewerkers. TU zorgt dat haar medewerkers en klanten zich kunnen ontwikkelen en kunnen deelnemen aan een breed scala aan opleidingen en cursussen. Om dat te bereiken staat Dorine van Bockel, manager Opleiding en Ontwikkeling, aan het “ontwikkelroer”. Wij spraken haar over de interne en externe ontwikkelmogelijkheden die deze technische groothandel biedt.

Ontwikkeling van medewerkers centraal

De afdeling Opleiding en Ontwikkeling van TU zorgt ervoor dat iedereen zich kan blijven ontwikkelen en doelgericht en effectief kan leren. Daarvoor houdt zij continu de verbinding met alle afdelingen. Om samen te kijken hoe de wereld verandert en te ontdekken wat nodig is om te zorgen dat de medewerkers van TU waarde kunnen blijven toevoegen, bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming. Het inzichtelijk maken van de leer- en ontwikkelbehoefte binnen TU en die vertalen naar de meest actuele en beste leermethoden voor collega’s: dat is de expertise van de afdeling O&O.

Dorine van Bockel, manager Opleiding en Ontwikkeling: “Veel mensen denken dat het bij leren en ontwikkelen in eerste instantie gaat over een training of een opleiding volgen, maar wij zien educatie breder dan dat. Het gaat erom dat je op allerlei manieren leert en je ontwikkelt. Bijvoorbeeld ook door artikelen te lezen, naar bijeenkomsten te gaan of je aan te sluiten bij een netwerk. En, wij zijn ervan overtuigd dat het meeste leren en ontwikkelen in de praktijk plaatsvindt. Doordat je als collega’s van elkaar leert. Onze toegevoegde waarde zit hem in het ontsluiten en delen van die kennis, tussen collega’s, met de klant én leverancier.”

Actuele thema’s

De thema’s waar medewerkers zich op kunnen uitleven zijn divers, relevant en altijd actueel. Een greep uit de thema’s in het huidige aanbod is bijvoorbeeld: (persoonlijk) leiderschap, werken volgens de LEAN methodiek, technische vakkennis, diversiteit en inclusie, veiligheid, systeemvaardigheden en werken met AI op je werkplek. Sommige kennis wordt aangeboden in de vorm van een e-learning, voor andere thema’s worden fysieke trainingen georganiseerd, al dan niet meteen externe trainer. En voor wie liefst dagelijks een portie kennis tot zich wil nemen biedt TU een enorm palet aan korte testjes en e-learnings aan, die iedereen op een zelfgekozen tijdstip achter de computer kan doen.

Leren voor iedereen

Binnen TU focust Dorine samen met haar collega’s niet alleen op medewerkers die zich kunnen laven aan nieuwe kennis. “We doen dit ook voor onze klanten”, aldus Dorine, waarna ze ons meer vertelt over de TU campus, het trainingsmerk voor klanten. Ze licht met plezier en enthousiasme het aanbod van TU campus toe:

  • TU Campus
    Via TU Campus biedt Technische Unie een schat aan trainingen voor haar klanten. Het aanbod van TU Campus wordt bepaald door de klantvraag. Of het nu gaat om het leren van de nieuwste normen en richtlijnen, het installeren van zonnepanelen of het ontdekken van smart industry-oplossingen. TU Campus heeft het allemaal.
  • Praktijkgerichte workshops
    De trainingen zijn niet enkel theoretisch. Bij TU Campus draait het óók om doen. Klanten krijgen de kans om in speciaal ingerichte opleidingscentra te leren en te experimenteren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het leggen van zonnepanelen, het installeren van laadpalen of het werken met warmtepompen.
  • Lokaal en toegankelijk trainingsaanbod
    Tijd en arbeidskrachten zijn schaars, dat weten de technische groothandels ook. Daarom organiseert TU trainingen zo veel mogelijk lokaal, waardoor klanten dichtbij huis kunnen leren. Deze trainingen zijn niet alleen praktisch, maar ook een kans om kennis en ervaringen te delen met andere professionals uit de regio.
  • Duurzaam voorbereid
    Afsluitend is duurzaamheid bij Technische Unie meer dan een modewoord, het is eerder een werkwoord. Impact maak je samen en daarom leiden ze klanten op in de nieuwste duurzame technologieën en energiemanagementsystemen. TU wil samen met haar klanten de toekomst mogelijk maken door hen te helpen versnellen bij het inrichten van een duurzamere wereld. “En zo laten we ons bedrijf en de wereld als geheel een stukje beter achter voor de generaties na ons.”

Continu ontwikkelen

Dat Technische Unie ‘continu ontwikkelen’ heeft geborgd in haar bedrijfsdoel is na ons gesprek met Dorine kristalhelder. Met uitgebreide en innovatieve opleidingsprogramma's zetten ze de standaard in de sector. Of je nu een medewerker bent die wil groeien of een klant die klaar is om de nieuwste technologieën te omarmen, de TU biedt alle kennis én tools. Ben je benieuwd naar de inhoud van het opleidingsprogramma voor klanten? Ontdek dan alle mogelijkheden van TU Campus.

Geen technische achtergrond? Geen probleem!

Ben je per toeval op deze pagina gekomen en denk je: ik heb niks met techniek, dus dit is niet voor mij? Think again. Je hoeft namelijk geen technische achtergrond te hebben om bij Technische Unie aan de slag te gaan. Technische Unie gelooft in "hire for talent, train for skills". Dit betekent dat ze op zoek zijn naar mensen met de juiste mindset en competenties, om hen vervolgens de (technische) kennis bij te brengen die ze nodig hebben. Misschien ontdek je kwaliteiten in jezelf die je nooit had verwacht! Neem gerust eens een kijkje bij de TU vacatures.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.