We leunen met z’n allen zwaar op technologie en energie en dit zal alleen maar toenemen. Dat maakt dat de technische groothandels een cruciale rol spelen bij het vormgeven van de toekomst. Het imago van dozenschuivers moet veranderen, want met de verantwoordelijkheid om die veranderende toekomst vorm te geven blijft de uitdaging: het aantrekken van bekwame en geïnteresseerde werknemers. Hoe blijft de technische groothandel aan zet in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt?
Sectoren zoals de zorg, horeca en techniek klagen al jaren over het gebrek aan gekwalificeerde werknemers. En daarbij is het geen geheim dat er een tekort is aan technisch geschoold personeel in Nederland. Het is een trend die zich niet alleen beperkt tot de technische groothandel, maar juist ook voelbaar is bij hun klanten, de installateurs. Remco Tolsma van de Technische Unie durft het te benoemen: “ Een risico waar we tegenaan lopen is dat er wel genoeg mensen moeten zijn die uiteindelijk onze producten toe kunnen passen in de praktijk. Dat is echt een bottleneck.” Ook George Rietbergen van Oosterberg ziet hier een uitdaging. “Een van de risico’s is dat we steeds minder handjes beschikbaar hebben in onze branche, dus wij moeten veel slimmer die toegevoegde waarde gaan leveren aan die installateurs. En dat is niet alleen op kennis en inhoud, maar ook op het voorbereiden van het werk. Het uitpakken, het groen vervoeren, en op tijd klaar zetten etcetera.”
Aan de technische groothandels de taak om dit probleem creatief aan te pakken en mee te denken met hun klanten. Dit resulteert in slimme oplossingen zoals het prefab aanleveren van installaties, intensief meedenken in de werkvoorbereiding, het inzetten van technologische snufjes en het goed inrichten van kitting. Taco Leeflang van itsme beschrijft 'kitting' bijna liefkozend als "Ikea voor machinebouwers". Door de installateur te ontzorgen en te faciliteren wordt ervoor gezorgd dat zij snel en efficient hun werk kunnen uitvoeren.
Behalve deze aanpak zijn er ook andere strategieën die worden aangeboord, zoals het aantrekken en boeien van de jongere generatie. Technische groothandels dragen hieraan bij door materiaal voor opleidingen beschikbaar te stellen, gastlessen te verzorgen bij technische opleidingen en stageplekken aan te bieden. Er wordt volop geïnvesteerd in het inspireren en motiveren van de toekomstige generatie techneuten.
Maar naast de uitdaging van haar klanten, ziet de technische groothandel ook een uitdaging om zichzelf als aantrekkelijke werkgever op de kaart te zetten. Hoe maak je mensen nou bewust van de potentie van de groothandel? De groothandel is veel meer dan wat het op het eerste gezicht lijkt. Veel mensen buiten de industrie denken aan magazijnwerk, productlevering en misschien zelfs aan de stereotype "man in een blauwe overall". Maar de realiteit is veel complexer en dynamischer. Zoals Anne-Jaap Deinum hierover zegt: “We rijden niet alleen met pallets, we schuiven niet alleen dozen. Ja dat doen we ook, maar we doen zoveel meer dan dat.”
De groothandel is een plek voor advies en innovatie. Van inkoop, tot supply chain planning en van marketing tot engineering. De technische groothandel heeft het allemaal. Dat vraagt om een breed pakket aan profielen door de hele organisatie heen. Walter van Leeuwen van Solar zegt hierover: “de groothandel transformeert van een plek die vooral ordernummers noteert naar een die technisch advies geeft. Dit betekent dat er niet alleen "doeners" nodig zijn, maar ook "denkers".
Zo'n divers aanbod aan banen verdient een even divers personeelsbestand. Terwijl de huidige situatie dit ideaalbeeld nog niet volledig weerspiegelt, vooral als we kijken naar het aantal vrouwen in de techniek. Maar er zijn bemoedigende tekenen van verandering. Initiatieven zoals de stichting TecFemina, Met Judith Lub van Schuurman Groep als voorzitter, zijn hard aan het werk om steeds meer vrouwen te inspireren en te motiveren voor een carrière in de techniek.
Daarnaast wordt de zoektocht naar talent steeds inclusiever en breder. Er wordt niet meer puur gefocust op technische vaardigheden, maar ook op andere expertisegebieden zoals supply chain planning en marketingprofielen. De verbreding van deze profielen creëert kansen voor een heel scala aan niet-technisch geschoolden.
Om de juiste mensen aan zich te binden, zetten de technische groothandels verschillende strategieën in. Schuurman Groep, bijvoorbeeld, vertrouwt sterk op hun familienetwerk voor werving. Aan de andere kant benadrukt Taco Leeflang van itsme het belang van het bieden van een stabiele werkomgeving waarbij de technische vaardigheden ingezet kunnen worden. Dus geen onregelmatige werktijden en lichamelijk zwaar werk meer, maar een 9 tot 5 omgeving bieden waar deze mensen toch tot hun recht komen. Ook inzetten op aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden is een manier om werknemers aan je te binden. Bij Rexel vertaalt dit zich in de Rexel academy, voor opleidingen en trainingen en een stimulansprogramma om gezond eten en sporten te stimuleren.
Elke technische groothandel heeft zijn eigen unieke benadering om het personeelstekort aan te pakken. Wat ze echter allemaal gemeen hebben, is de erkenning van het belang van het welzijn en de ontwikkeling van hun medewerkers. In een tijd waarin talent schaars is, is het essentieel om niet alleen te werven, maar ook te behouden en te koesteren. En het is duidelijk dat de sector zich inzet om beschikbaar talent de best mogelijke kansen en omstandigheden te bieden.
De technische groothandel is in een fase van transformatie. Terwijl ze zich blijven aanpassen aan het steeds veranderende technologische landschap, moeten ze ook blijven innoveren in hun benadering van de arbeidsmarkt. Het gaat niet alleen om het invullen van vacatures, maar om het vinden van gepassioneerde individuen die de toekomst van de techniek willen vormgeven.